Thursday, July 17, 2014

Meraih Lailatul Qadar di 10 Akhir Ramadhan




Assalamualaikum warahmatullah...

Malam ini merupakan malam yang ke 20 Ramadhan. Ini bermaksud kita telah memasuki fasa yang akhir di Bulan Ramadhan 1435H. Banyak hadith dan ayat al- Quran menyebut tentang kelebihan 10 akhir Ramadhan. Antaranya :

Firman Allah :

" Sesungguhnya Kami telah menurunkannya ( Al-Quran ) pada malam kemuliaan. Dan tahukah kamu Apakah malam kemuliaan iti ? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. pada malam itu turun malaikat-malaikat dan Malaikat Jibril dengan Izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. malam itu (penuh) Kesejahteraan sampai terbit fajar" ( Surah al-Qadr 1-5 )

Daripada Aisyah r.a:

“Rasulullah saw sering beriktikaf pada 10 malam terakhir Ramadhan dan bersabda: “Carilah malam Lailatul Qadar pada 10 malam terakhir Ramadhan”. (Bukhari, Muslim dan Tirmidzi)

Terdapat hadith yang menyebutkan tentang kelebihan beribadah di malam Laitul Qadar sebagai malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Rasulullah telah menyatakan bahawa sesiapa yang mendirikan ibadah pada malam Laitul Qadar dengan keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah akan diampunkan dosa-dosa yang terdahulu.


Daripada Abu Hurairah r.a dari nabi saw bersabda:

“Barangsiapa yang menghidupkan malam Laitul Qadar dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah akan diampunkan dosa-dosanya yang terdahulu”. (Bukhari dan Muslim)


Antara amalan-amalan soleh yang dapat kita amalkan sepanjang berada di fasa terakhir ini ialah :
  1. Menghidupkan malam dengan solat sunat 
  2. Iktikaf di masjid 
  3. Memperbanyakkan ibadah seperti bersedeqah 
  4. Mengejutkan ahli keluarga melakukan ibadah 
  5. Memperbanyakkan doa 
  6. Menjauhi persengketaan atau permusuhan dan saling bermaaf-maafan 
  7. Memperbanyakkan membaca Al-Quran 

Marilah kita sama-sama merebut 10 malam akhir ini agar kita dapat keampunan daripada Allah Taala serta mendapat redhaNya....Aamin Ya Rabb..

Oleh : Ummulyusr

No comments:

Post a Comment